domingo, 7 de noviembre de 2010

A SOBRE DEL CANVI CONCEPTUAL...

DESCRIPCIÓ DEL PROCÉS
NOUS CONCEPTES APRESOS:
Pel que fa als nous conceptes el principal per a mi ha sigut la relació entre els conceptes de ciència, tecnologia i societat i les seves interaccions.
Era bastant conscient de la influència que exerceix la societat envers la tecnologia i la ciència però no pas al reves: la tecnologia envers la ciència per exemple, i la tecnologia envers la societat (en un sentit diferent al que proposen els deterministes tecnològics). Es a dir, la influencia que suposa la tecnologia com a impulsora de canvi científic (com en el cas del telescopi de Galileu) i per tant també impulsora de canvis socials. Això m’ha quedat més clar a partir de les lectures. Sobre tot en l’article de Domènech i Tirado.
He ampliat també coneixements pel que fa a identificar les idees dels tecnodeterministes en un paradigma més ample como ho exposa Eduard Aibar Puentes en el seu article. Aquesta associació em va fer realitzar més connexions amb els meus coneixements previs i per tant em va ajudar a comprendre millor la relació CTSE dins d’un marc teòric més global (paradigma evolucionista per exemple).
Tot plegat em va ajudar a jerarquitzar millor aquests conceptes i per tant trobar millor les seves relacions recíproques.
Altre aspecte important en la ampliació dels meus coneixements ha sigut el paper de la tecnologia en la educació. Esta clar que tots sabem que cada vegada serà una necessitat l’ús de les noves tecnologies en la pràctica educativa però com concretar-ho, dins del paradigma constructivista com fer-les servir sense caure en contradiccions, això ja és més complicat i requereix reflexió i anàlisi. Per tant, ha sigut molt important els treballs pràctics, les aportacions d’informacions en el fòrum, l`ús dels mapes conceptuals mitjançant eines informàtiques, i el debat , tot plegat m`ha donat una idea més consistent a nivell teòric i pràctic de com aplicar l’ús de les tic a l’escola.
També en particular l’ús dels mapes conceptuals i els recursos donats per a fer-los m’han ajudat moltíssim a reorganitzar, jerarquitzar, connectar, relacionar coneixements. Com havia dit a la avaluació inicial, era una eina que no havia fet servir gairebé mai. Ara, amb les eines informàtiques, l’esforç d’analitzar les lectures mitjançant els mapes i sobretot veient els criteris de valoració de D. Jonassen per a avaluar-los puc dir que he tingut un increment qualitatiu en el sabers pràctics i teòrics per a poder entendre millor les idees i principis al voltant dels mapes conceptuals.
CONCEPTES QUE NO HAN CANVIAT TANT...
Repassant les contestacions fetes a l’Avaluació Inicial, hi ha contestacions que les continuaria responent de la mateixa manera: per exemple en relació amb la neutralitat ideològica de la ciència continuo pensant que aquesta neutralitat no existeix. També continuo pensant que el progrés en el coneixement tecnològic i científic no determina i garanteix el progrés econòmic i social. Però si que he modificat la manera de veure les relacions entre CTS. Abans de llegir els materials em posicionava en una postura propera al determinisme social. Ara crec que aquests tres conceptes es relacionen recíprocament dins d’una xarxa de contextos socioculturals influenciada per diferents factors com poden ser aspectes ideològics, polítics, econòmics, etc. i on no esta molt clar els límits de quin influència més als altres.
En relació al paper de les Tic en l’educació, he de dir que abans ja pensava que les Tic havien de tenir un paper estratègic, es a dir, planificat i organitzat tenint molt clar els objectius més que estar present pel fet només d’estar present per una demanda social a causa de la tecnificació de les nostres societats.

No hay comentarios:

Publicar un comentario